Cara Mengelak GST

Posted by Jiddun Toyyib | Sunday, April 05, 2015 | , , | 0 comments »

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia warga nettizen semua,

Tidak syak lagi 3 huruf dari semua abjad yang popular ketika ini ialah g,s dan t. Sehinggakan ada murid yang mengisikan huruf berturutan dengan gst. Dek kerana bisanya penangan GST, ianya telah menerosok masuk ke kalbu semua marhain. Dari muda sehingga ke warga senja semua memikirkan GST.

Sesungguhnya kita sebagai rakyat biasa tak dapat mengelak GST. Ianya berada dipersekitaran kita umpama udara yang kita sedut. Dibelakang ada, depan pun ada. Diatas dan juga dibawah. Semua ada GST. Tiada daya untuk mengelakkannya. Apa-apa pun kena redhalah dengan kehendak kerajaan.

Habis macamana nak elak GST? Ok, gst dikenakan sebanyak 6% bermaksud jika barangan yang dibeli RM1000.00 sebulan, maka GST yang perlu dibayar ialah RM60.00. Jadi sebagai rakyat, kita perlu menambah sumber kewangan kita sebanyak RM60.00 untuk membayar GST tersebut. Persoalannya macamana nak menjana RM60.00 tersebut.

RM60.00 boleh dijana dengan pelbagai kaedah. Untuk entri kali ini aku ingin berkongsi kaedah telefon pintar. Ya telefon pintar dapat bayar GST. Macamana pulak tu?

Semua orang dari budak sehingga dewasa sekarang ini tak lekang dengan telefon dan kebanyakkannya menggunakan prepaid. Dari sini kita boleh berkongsi operator baru talian prepaid. Dengan berkongsi topup member kita tadi akan diberi sehingga 11%. Jika kita berkongsi dengan 10 orang dan seorang topup 60 sebulan, maka jumlah topup ialah Rm600.00. Maka jumlah komisen topup kita ialah RM66.00 lepaslah utnuk bayar GST. Jika berkongsi lebih ramai, bukan sekadar GST, bayar kerta pun boleh. Kalau nak tahu lebih boleh layari web ini.

Ya dengan berkongsi operator baru ni, kita berupaya menjana pendapatan tambahan yang meringankan beban GST ni. Dengan operator baru, kita boleh senyum dengan GST. Apa tunggu lagi, jom tukar sim kad baru dan rileks dengan gst.

0 comments